Odpočítanie DPH z bločkov z registračnej pokladnice

Odpočítanie DPH z bločkov z registračnej pokladnice v sume 3 000 eur a viac bude znamenať ich rozpísanie podľa jednotlivých dodávateľov

Novela zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o DPH“) okrem hlavných zmien, medzi ktoré patrí zavedenie nového režimu uplatňovania DPH na základe platieb a zníženie sadzby DPH na vybrané druhy potravín, prináša aj jednu zásadnú zmenu týkajúcu sa kontrolného výkazu DPH. Zmena sa týka uvádzania údajov z prijatých zjednodušených faktúr, z ktorých si príjemca tovaru alebo služby uplatňuje odpočítanie dane.

Ak bude za zdaňovacie obdobie celková suma odpočítanej dane zo zjednodušených faktúr 3 000 eur a viac, platiteľ DPH bude povinný v kontrolnom výkaze osobitne uvádzať celkovú sumu základov DPH, celkovú sumu DPH a celkovú sumu odpočítanej DPH v členení podľa jednotlivých dodávateľov tovarov a služieb s uvedením ich identifikačného čísla DPH.

Zámerom zavedenia tejto legislatívnej zmeny je zabrániť daňovým podvodom na DPH, ktorých vysoké riziko spočíva práve v anonymnej časti B.3 kontrolného výkazu. V tejto časti kontrolného výkazu sa totižto podľa súčasného znenia zákona o DPH uvádzajú údaje zo všetkých prijatých zjednodušených faktúr, z ktorých si príjemca tovaru alebo služby uplatňuje odpočítanie DPH, v súhrnných sumách - celková suma základov dane, celková suma dane a celková suma odpočítanej dane. Na základe praktických skúseností Finančnej správy Slovenskej republiky z daňových kontrol sa ukázalo, že rovnaké doklady z elektronickej registračnej pokladnice alebo virtuálnej registračnej pokladnice sa v jednom zdaňovacom období objavovali v účtovníctve viacerých platiteľov DPH, čím dochádzalo k viacnásobnému odpočítaniu DPH na základe tých istých dokladov.

Spomínaná zmena v kontrolnom výkaze však nadobudne účinnosť až od 1. apríla 2016. Dovtedy sa údaje zo zjednodušených prijatých faktúr budú naďalej uvádzať podľa súčasne platných pravidiel, to znamená v súhrnných sumách bez ohľadu na výšku odpočítanej DPH.
Doklady, ktoré sa podľa zákona o DPH považujú za zjednodušené faktúry

Zjednodušenou faktúrou sa podľa § 74 ods. 3 písm. a) až c) zákona o DPH rozumie:

doklad za tovar alebo službu, ak cena vrátane DPH nie je viac ako 100 eur,
doklad vyhotovený elektronickou registračnou pokladnicou alebo virtuálnou registračnou pokladnicou, ak cena tovaru alebo služby vrátane DPH uhradená v hotovosti nie je viac ako 1 000 eur alebo uhradená inými platobnými prostriedkami nahrádzajúcimi hotovosť (napríklad platobná karta) nie je viac ako 1 600 eur,
doklad vyhotovený tankovacím automatom pre bezobslužné čerpanie pohonných látok, ak cena tovaru vrátane DPH uhradená elektronickým platobným prostriedkom nie je viac ako 1 600 eur,
podkladová časť diaľničnej nálepky, ktorá ostane príjemcovi služby po oddelení nalepovacej časti nálepky, ak podkladová časť nálepky obsahuje obchodné meno dodávateľa služby a jeho identifikačné číslo pre DPH, dátum predaja nálepky, cenu vrátane DPH a sumu DPH.